Home
Menu
Zoeken Annuleer

Unit-onderwijs in de praktijk



De inrichting van de school kent door het Unit-onderwijs geen traditionele indeling in klaslokalen meer. De school heeft twee UNITS en in het midden een groot gemeenschappelijk leerplein. Een unit wordt ingedeeld in functionele hoeken en ruimtes, bijvoorbeeld met een atelier en de bibliotheek, maar ook met werkplekken waar je fijn kunt samenwerken.

Kenmerkend is dat de opdrachten gedaan worden op de plekken die daar het meest geschikt voor zijn. Instructies worden gegeven in de communicatie- en rekenruimte en bij de andere plekken wordt middels een opdrachtkaart aangegeven wat ze er kunnen doen. In die ruimte zijn ook alle materialen voor die activiteit aanwezig en gemakkelijk te pakken en op te ruimen. Uiteraard wordt met de inrichting rekening gehouden met activiteiten die om rust vragen.

De inrichting kenmerkt zich door een uitnodigende en uitdagende leeromgeving. Er is afwisseling in het aanbod en er wordt gewerkt met betekenisvolle materialen.


Het prikkelt de nieuwsgierigheid en daagt kinderen uit om op onderzoek uit te gaan. Dit sluit aan op de doelen en bij de Kernconcepten. Er is ruimte voor ontdekken en experimenteren. Ook kenmerkt de inrichting zich door structuur.
Omdat kinderen niet meer vast op één plek werken heeft ieder kind een eigen laadje waar zijn eigen benodigdheden zitten. Hierbij valt te denken aan een etui en de plankaart. Dit nemen ze gedurende de dag mee naar de verschillende werkplekken.

In de gemeenschappelijke ruimte hangt het aanbod voor de dag. De kinderen vullen op hun eigen plankaart in waar ze wanneer verwacht worden.

Er is een logische looproute binnen de units; overigens loopt niemand zonder doel. Alle leerkrachten zijn op de hoogte van de afspraken op de werkvloer en tonen voorspelbaar gedrag en voorbeeldgedrag. De afspraken binnen de units gelden voor iedereen, kinderen, leerkrachten en ouders.

De inrichting is geordend, open kasten waarin de materialen een vaste plaats hebben en worden weer netjes opgeruimd. De inrichting is zo duidelijk dat kinderen de materialen gemakkelijk kunnen vinden en weer opruimen.