Home
Menu
Zoeken Annuleer

Inhoud van ons onderwijs

 

"Het gaat er niet om dat je de beste bent, het gaat erom dat je beter bent dan gisteren!"

 


Wij kiezen voor bewezen effectieve aanpakken die wij vertalen naar onze eigen weg; de Kottense weg. De manier waarop wij dit vormgeven is:
-Leren zichtbaar maken.
-Wij denken met de leerling.
-Wij bouwen aan talent.

 

 

 

Leren zichtbaar maken (John Hattie)


Het is voor ons belangrijk om alle leerlingen telkens te begeleiden in de volgende stap in hun leerproces. Wij laten kinderen zien waar ze staan, wat hun doel is en wat de volgende stap is om dit doel te bereiken.  Dit doen wij in een cultuur waar groeidenken centraal staat, fouten gemaakt mogen worden en we opzoek zijn naar "Lefland". Wij leren kinderen feedback geven en ontvangen. 

Leren is hard werken en daar heb je doorzettingsvermogen, veerkracht voor nodig. Je moet uit je comfortzone in je leerzone durven stappen. Leren omgaan met dingen die niet vanzelf gaan, die je heel vaak moet oefenen. En samen vieren wanneer het gelukt is. 

 

 

 

 

Wij denken met de leerling


Hier staat eigenaarschap centraal. De leerling bij ons op school wordt gestimuleerd om doelen te stellen. Niet alleen bij de eigen ontwikkeling krijgen de leerlingen nadrukkelijk een stem, ook bij de schoolontwikkeling.

Leren van en met elkaar is hierbij de kernactiviteit. 

Samen werken aan onze Droomschool. Een droomschool voor jou en mij. Een Droomschool voor ons allemaal.

We hebben op school een leerlingenraad die mee mag denken over bouwen aan onze Droomschool. 
Leerlingen mogen moties indienen. Plannen om de school beter te maken. Daar discussiëren we over en wanneer iedereen consent gegeven heeft, voeren we de plannen samen uit.  Elke jaar nemen we de Student Voice - vragenlijsten af en hebben we gesprekken met groepen kinderen over de uitkomsten om te kijken of er nieuwe moties ingediend kunnen worden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bouwen aan talent

Iedereen heeft talent. In je talenten zit je eigenheid. Ze laten zien wie je werkelijk bent. Het gaat niet om het gedrag wat je laat zien, maar het laagje eronder. Wat maakt dat je ergens goed in bent of dat je iets moeilijk vindt. 
Wij willen onze leerlingen begeleiden in de ontdekkingstocht naar hun talent. Wij zijn ervan overtuigd dat zelfbeeld en zelfvertrouwen gaat groeien als je je bewust bent van je talenten wanneer je ze inzet. 


Wij doen dit vanuit het gedachtegoed van Els Pronk en Luc Dewulf (Ik kies voor mijn talent) Wij hopen in het schooljaar 2020-2021 
te worden. 

Twee leerkrachten (Ilona en Leonne) van ons team zijn opgeleid tot Blij met mij! trainers. Elk jaar wordt er 1 Blij met mij! gegeven aan een aantal kinderen van school en ze helpen het team om het onderwijs vorm te geven. 


 

 

Werken met Kernconcepten 

 

Voor kinderen in het basisonderwijs gaat het om het inzicht in zichzelf, in hun directe sociale en fysieke omgeving en inzicht en in de "grotere" wereld

(je kijkt steeds verder om je heen).  Vanuit verwonderen naar zelf ervaren naar begrijpen naar het kunnen vertellen aan een anderen(want dan begrijp je het pas echt). Vanuit het werken met kernconcepten geven we hier vorm aan door middel van een attractieve leeromgeving waarin we de 'echte' wereld in school halen of op pad gaan om de 'echte' wereld te ervaren.
 




Het werken met kernconcepten is een wezenlijk onderdeel van het onderwijsconcept. Het is een aanpak voor wereldoriëntatie  waarbij  doelgericht gewerkt wordt aan het krijgen van inzichten. De kernconcepten bestaan uit acht met elkaar samenhangende clusters van inzichtdoelen. Deze doelen dekken samen de kerndoelen voor wereldoriëntatie en andere op inzicht gerichte kerndoelen. Bij het werken met kernconcepten worden communicatieve vaardigheden en creatieve vakken geïntegreerd.